From xerox to pdf: Juan Luis Martínez and Tan Lin

Main Article Content

Felipe Cussen

Abstract

In this essay I'll reflect on the possibilities of literary appropriation related to xerox and computer technologies. I will analyze two cases from very different cultural contexts. The first is the posthumous book El poeta anónimo, by Juan Luis Martínez, developed throughout the '80s, and composed almost entirely of photocopies of other books, magazines and newspapers. The second is two recent works of American poet Tan Lin, Seven Controlled Vocabularies and Obituary 2004. The Joy of Cooking, which includes scanned photographs, documents and objects, and Heath, which takes a lot of material from websites. Both authors are close to the notion of the poet as a "remixer" proposed by Vilém Flusser, but also try to show the loss that involves cutting, copying and pasting.

Article Details

How to Cite
Cussen, F. (2018). From xerox to pdf: Juan Luis Martínez and Tan Lin. Philological Studies, (57), 25–41. https://doi.org/10.4067/S0071-17132016000100002
Section
Artículos
Author Biography

Felipe Cussen, Instituto de Estudios Avanzados Universidad de Santiago de Chile.

Este ensayo forma parte del proyecto Fondecyt Regular #1131136 "Samples y loops en la poesía contemporánea", del cual soy investigador responsable. Una versión preliminar fue leída el 19 de agosto de 2013 en el II Encuentro Nacional de Nuevos Medios. organizado por el programa de Estudios Visuales y Nuevos Medios de la Universidad de Chile y el Área de Nuevos Medios del Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. Agradezco a Megumi Andrade por su colaboración en la investigación bibliográfica.