Comparative Analysis of Thermal Insulation Restoration with an Environmental Criteria in Educational Infrastructure

Main Article Content

Rodrigo Muñoz-Rojas
Rodrigo Figueroa-San Martín
Gerardo Saelzer-Fuica

Abstract

This research seeks to verify the carbon footprint in the thermal insulation of enclosures for restoration projects in educational infrastructure, using the life-cycle analysis. The comparative analysis of the cases focuses on vegetal, mineral, and synthetic insulation materials. The results show that the carbon footprint in compared solutions decreases only where local thermal insulation is used, as in the case of blow-in cellulose and expanded polystyrene (EPS). Solutions with imported insulators with negative carbon footprint in the extraction-manufacturing stage (such as cork slabs or rock wool) increase their footprint in the construction phase by up to three times compared to local solutions due to the impact of transportation. The conclusion is that the impact of transportation in the construction of enclosures considerably increases CO2 emissions in the project’s life cycle, with local insulation being the most sustainable solution.

Article Details

How to Cite
Muñoz-Rojas, R., Figueroa-San Martín, R., & Saelzer-Fuica, G. (2023). Comparative Analysis of Thermal Insulation Restoration with an Environmental Criteria in Educational Infrastructure. AUS - Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad, (33), 4–11. https://doi.org/10.4206/aus.2023.n33-02
Section
Artículos
Author Biographies

Rodrigo Muñoz-Rojas, Departamento de Planificación, Secretaría Ministerial de Educación, Región de Coquimbo, Chile.

Arquitecto y Licenciado en Arquitectura, Universidad de La Serena, Chile.

Magíster(c) en Hábitat Sustentable y Eficiencia Energética, Universidad del Bío-Bío, Chile.

Asesor profesional, Departamento de Planificación, Secretaría Ministerial de Educación, Región de
Coquimbo, Chile.

Rodrigo Figueroa-San Martín, Facultad de Arquitectura, Construcción y Diseño, Universidad del Bio-Bio, Chile.

Ingeniero Constructor, Universidad del Bío-Bío (UBB), Chile.

Doctor en Arquitectura y Urbanismo, UBB, Chile.

Investigador del Centro de Investigación en Tecnologías de la Construcción CITEC, UBB, Chile.

Docente de pre y postgrado de la Facultad de Arquitectura, Construcción y Diseño, UBB, Chile.

Gerardo Saelzer-Fuica, Facultad de Arquitectura, Construcción y Diseño, Universidad del Bio-Bio, Chile.

Arquitecto Universidad del Bío-Bío (UBB), Chile.

Doctor en Arquitectura y Urbanismo, Universidad Católica de Lovaina, Bélgica.

Docente de pre y postgrado de la Facultad de Arquitectura, Construcción y Diseño, UBB, Chile.

Investigador en arquitectura sustentable, edificación en madera, materiales de la construcción y física de la construcción.